BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, June 19, 2009

Hadith

Kategori : AKIDAH Akhlak
Tajuk :
Larangan Bercakap Semasa Mengerjakan Solat
Hadith :
Daripada Muawiyah bin al-Hakim Assalmi r.a. katanya, “Pada suatu masa, aku sembahyang bersama Rasulullah SAW. Tiba tiba seorang dari jamaah bersin, aku pun mengucapkan “Yarhamukallah!” Semua ahli jamaah menjeling kepadaku, lalu aku berkata”Aduhai kesalnya aku! (didalam hati), Satu bencana akan menimpaku, kenapa kamu memandangku?” Semua ahli jamaah memukul peha dengan tangan mereka. Setelah itu barulah aku mengerti bahawa mereka menghendaki aku diam, aku pun diam”. Apabila Rasulullah SAW. selesai mengerjakan sembahyang, baginda tidak berkata apa-apa kepadaku. Demi bapa dan ibuku, tidak pernah aku berjumpa orang yang paling baik cara mengajarnya selain daripada Rasulullah. Demi Allah, baginda tidak memarahi, memukul dan mencelaku. Baginda hanya bersabda, “ Sesungguhnya semasa mengerjakan sembahyang tidak dibenarkan sedikitpun bercakap kerana sembahyang itu merupakan tasbih, takbir serta bacaan ayat-ayat al-Quran.”
Riwayat Muslim

Huraian
1. Sembahyang adalah doa dan ia juga merupakan tasbih, takbir dan bacaan al-Quran. Ia tidak boleh ditambah dengan perkataan-perkataan (percakapan-percakapan) yang lain.
2. Seseorang yang bersin di dalam sembahyang, maka ahli jamaah tidak dituntut menjawab bersin tersebut.
3. Rasulullah adalah orang yang paling baik dakwahnya dan menjadi contoh kepada umat manusia.
4. Berdakwah hendaklah disampaikan dengan cara yang penuh berhikmah dan contoh yang baik.

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

0 comments: